Search
  • Ciprian Morega

Cum facem să nu ne mai auto-sabotăm?

Updated: Jan 8





Cu toții avem momente în care ne luptăm cu gânduri negative, acele gânduri cicălitoare și intruzive, care apar atunci când suntem anxioși sau vrem să încercăm ceva nou. Acele gânduri care ne spun că nu suntem în stare, că nu vom reuși, că nu suntem suficienți de buni. Aceste gânduri pot fi combătute și înlăturate cu ajutorul unui psiholog și cu o doză sănătoasă de conștientizare de sine. Însă, în tandem cu gândurile, de-a lungul timpului, dezvoltăm și comportamente care ne împiedică dezvoltarea, comportamente așa numinte „auto-sabotante”. Acest tip de comportamente devin atât de înrădăcinate și familiare, încât nici nu ne dăm seama când ajungem să le normalizăm, cu toate ca, la un moment dat, știam că ne sunt dăunătoare. Cele mai des întâlnite comportamente auto-sabotante sunt: Lamentarea – deși poate să fie un mod bun de a „te răcori”, dusă la extrem, transformată într-o văicăreală fără acțiune sau scop, lamentarea creează modele de gândire negative, induce pesimism și lipsă de speranță. Îți va întări sentimentul de neputință, sleindu-te de energie și descurajându-te atât pe tine cât și pe cei din jurul tău Neglijarea de sine – indiferent câte modalități de a o justifica ai să găsești, realitatea este aceeași: neglijarea de sine duce la îmbolnăvirea corpului, minții și a sufletului. Nu te vei putea bucura cu adevărat de viață dacă nu dormi suficient, dacă ai obiceiuri alimentare nesănătoase sau faci abuz de substanțe. Mintea are nevoie de stimulare, corpul de mișcare și sufletul de echilibru. Alegând să ignori aceste 3 aspecte te neglijezi pe tine însuți și îți crești șansele de a dezvolta tulburări depresive sau anxioase. Procrastinarea – foarte des se întâmplă să știm exact ce ar trebui să facem, dar cu toate astea să gasim motive să amânăm. Procrastinarea ne face să ratăm oportunități, ne hrănește neîncrederea și fragilitatea emoțională. Procrastinând îți refuzi, defapt, dreptul la o viață mai bună. Ce soluții avem pentru a ne debarasa de aceste obiceiuri de auto sabotare? Începe prin a face o listă de obiceiuri la care vrei să renunți. Punându-le pe hârtie cresc șansele de a deveni tot mai conștient de existența lor. Continuă prin a face un plan concret de acțiune: ce poți face, începând chiar de astăzi, pentru a scăpa de aceste obiceiuri dăunătoare. Și nu in ultimul rând, caută ajutor: terapie, grupuri de suport, consiliere de carieră, cursuri de formare continuă etc, există multiple soluții de a te inspira să acționezi. Și nu uita, ești arhitectul propriei tale vieti!

46 views

Recent Posts

See All

Salut!

Mă bucur că

ai trecut pe aici.

Dacă vrei îţi plac articolele mele şi doreşti să te abonezi la newsletter o poţi face aici:

Mulţumim că eşti alături de noi!