Search
  • Ciprian Morega

Cum ne afectează îngrijorarea excesivă și ce putem face pentru a o controla?

Updated: Jan 8





Îngrijorările și îndoielile sunt lucruri firești în viața fiecăruia dintre noi. Este firesc să îți faci griji în legătură cu o factură neplătită, pentru un examen important sau înaintea unui interviu de angajare, dar a trăi cu gândul la cele mai negre scenarii și cu întrebarea „dar daca...?”, este cât se poate de nociv și un teren propice pentru instalarea unei tulburări de anxietate. Așadar, cât de multă îngrijorare este prea multă?

Permanenta stare de îngrijorare, gândurile negative (majoritatea iraționale), convingerea că ceva rău urmează să se întâmple, vor avea un impact devastator asupra sănătății tale fizice și psihice. De la fatigabilitate, neliniște și iraitabilitate, până la insomie, dureri de cap și de stomac, încordare musculară și probleme de concentrare, îngrijorarea excesivă le aduce pe toate și le servește mai rapid decât îți servește un chelner, un meniu cu 7 feluri la o nuntă de pandemie, care trebuie să se încheie la ora 24:00.

Cum oprim îngrijorarea excesivă? Modalități sunt multe, dar probabil că cea mai ușor de pus în practică fără îndrumarea atentă a unui psihoterapeut este ceea ce în cabinet numim „metodă paradoxală”. Această metodă, deși pare amuzantă și poate chiar absurdă, și-a dovedit de nenumărate ori, eficiența.

Cum funcționează:

Programează o perioadă de îngrijorare în timpul zilei și un loc concret în care să te îngrijorezi (de exemplu, de la 17:00 la 17:20, în sufragerie – nb – niciodata în camera în care dormi). Programeaz-o în așa fel încât să nu fie foarte aproate de ora de culcare, astfel încât să nu mergi la culcare cu un grad crescut de anxietate. În acest interval îți permiți să te îngrjorezi în legătură cu orice, chiar și cel mai mic fleac, dar restul zile va trebui să rămână o perioadă fără griji.

Notează-ți gândurile și întocmește-ți o listă de îngrijorări. Dacă pe parcursul zilei îți vine în minte o îngrijorare, un gând negativ, notează-l si vezi-ți mai departe de ziua ta. Adu-ți aminte că vei avea timp mai târziu să te gândești la asta, în intervalul prestabilit, așa că nu este nevoie să îți strici programul zilei îngrijorându-te. A nota gândurile implică mai mult efort decât pur și simplu a „le gândi”, din acest motiv, în timp, aceste gânduri intruzive își pierd din putere și virulență.

În timpul perioadei de îngrijorare revizuiește-ți lista de îngrijorări. Dacă încă te îngrijorează gândurile de pe listă, permite-ți să te gândești numai la ele și să te ingrijorezi în legătură cu ele, în intervalul pe care l-ai stabilit. Pe măsură ce îți examinezi grijile în acest fel, ușor, ușor vei descoperi o varinată mai echilibrată de a te raporta la ele. Pe măsură ce gijile încep să se simtă tot mai puțin importante, redu perioada de îngrijorare și bucură-te de restul zilei.

Ține minte, singura persoană din lume pe care o poți schimba, cu adevărat, ești TU. Învață cum și ai curajul de a cere ajutor, atunci când simți că nu te descurci.

39 views

Recent Posts

See All

Salut!

Mă bucur că

ai trecut pe aici.

Dacă vrei îţi plac articolele mele şi doreşti să te abonezi la newsletter o poţi face aici:

Mulţumim că eşti alături de noi!