Search
  • andamitroescu

Înfruntarea doliului



Nu există o modalitate corectă și una greșită de a trăi durerea cauzată de pierdere unei persoane dragi, dar există variante sănătoase de a face față acestui proces.

Durerea este o reacție naturală care se instalează în urma unei pierderi, este durerea emoțională pe care o simțim atunci când pierdem pe cineva sau ceva important pentru noi. De foarte multe ori această durere poate să devină copleșitoare, putem experimenta diverse emoții dificile și neașteptate, poate chiar necunoscute, de la șoc la furie, până la neîncredre, vinovăție și tristețe profundă. Această durere emoțională poate cauza inclusiv probleme de sănătate fizică, făcând să fie dificil să dormim, să mâncăm sau chiar să mai gândim ca înainte. Toate acestea sunt reacții absolut normale, iar cu cât ceea ce am pierdut era mai important pentru noi, cu atât intensitatea acestor emoții va fi mai mare.


Trecerea prin doliu este una dintre cele mai mari provocări ale vieții. Asociem doliul cu pierderea, prin moarte, a unei persoane pe care o iubim - aceasta este cu siguranță cauza celui mai intens tip de doliu, de durere - dar chiar și alte tipuri de pierderi ne pot provoca reacții de doliu, cum ar fi:

1. Divorțul sau despărțirea de partenerul de viață

2. Îmbolnăvirea (pierderea sănătății)

3. Pierderea locului de muncă

4. Pierderea stabilității financiare

5. Pierderea unei sarcini

6. Pensionarea

7. Moartea unui animal de companie

8. Imposibilitatea de a îndeplini un vis

9. Îmbolnăvirea gravă a unei persoane dragi

10.Pierderea/vinderea casei părintești


Doliul este o experiență extrem de personală și individuală și nu există un mod corect sau greșit de a trece prin el. Modul de reacție la doliu depinde de tipul de personalitate, stilul de reacție la evenimente stresante, experiențele anterioare de viață, credințele proprii și cât de importantă este pierderea pentru tine, la nivel personal. Inevitabil procesul de doliu este unul de durată. Vindecare se instalează gradual, nu există o perioadă ”normală” de depașire a doliului. În timp ce unele persoane încep să se simtă mai bine în câteva săptămâni/luni, pentru altele poate dura chiar și ani de zile pentru a resimți aceleași schimbări emoționale. Indiferent în care categorie te încadrezi, important este să fi blând/ă cu tine să să îți acorzi timp, să ai răbdare astfel încât acest proces să se desfășoare într-un ritm cat mai natural.


Mituri și adevăruri despre doliu


Mit – durerea va trece mai repede dacă o ignori

Adevăr – încercarea de a ignora durerea sau de a o împiedica să iasă la suprafață, nu face altceva decât să amâne procesul și chiar, pe termen lung, să înrăutățească situația. Pentru o vindecare reală este necesar să te confrunți cu durerea, să îți dai voie să o simți și să o povestești

Mit – trebuie să arăți că ești tare

Adevăr – a fi trist, speriat, a te simți singur este e reacție cât se poate de normală, atunci când te confrunți cu o pierdere. Plânsul nu este semn de slăbiciune. Nu trebuie să ”îți protejezi” familia afișând o imagine curajoasă. Arătându-ți adevăratele sentimente îi poți ajuta și pe ei să o facă, ajutându-vă astfel reciproc.

Mit – a îți continua viața este echivalent cu a uita persoana pe care ai pierdut-o

Adevăr – a îți continua viața nu înseamna altceva decât a accepta pierderea ca parte din viața ta, nicidecum a uita persoana pe care ai pierdut-o. Îți poți continua viața păstrând amintirea persoanei ca o parte importantă din tine, ba chiar, pe măsură ce trece timpul, amintirea acelei persoane poate fi definitorie pentru ceea ce ești ca om.


Simptome emoționale ale procesului de doliu


Șoc și negare – imediat după o pierdere poate să fie greu să accepți ce s-a întâmplat. Este posibil să te simți efectiv amorțit, să nu accepți că s-a întâmplat cu adevărat, sau chiar să negi că s-a întâmplat și să ai momente în care aștepți ca persoana pe care ai pierdut-o să intre pe ușă din moment în moment.

Tristețe – tristețea profundă este probabil cel mai des întâlnit sentiment în perioada de doliu. Poate chiar să apară un sentiment de vid interior, dor și dorință profundă de a revedea persoana, de a vorbi cu ea. Este de asemenea posibil să plângi mult și să devi instabil din punct de vedere emoțional.

Vină – poate apărea un sentiment de vinovăție în legătuă cu lucruri pe care le-ai spus sau nu le-ai spus, le-ai făcut sau nu le-ai făcut. După moartea unei persoane dragi poți ajunge chiar să te simți vinovat că nu ai făcut ceva ce ar fi putut să prevină moartea, cu toate că, în realitate, nu puteai face nimic.

Furie – chiar dacă decesul nu a survenit din vina cuiva, poți ajunge să simți furie și resentimente. Este posibil să fii supărat pe tine, pe Dumnezeu, pe doctori sau chiar pe persoana care a murit, pentru că te-a abandonat. Simțind evenimentul ca pe o nedreptate, involuntar poți căuta pe cineva pe care să învinuiești pentru nedreptatea care ti s-a făcut.

Frică – o pierdere semnificativă poate declanșa o serie de griji și temeri, te poți simți anxios, neajutorat sau nesigur. Pot apărea inclusiv atacuri de panică. Moartea unei persoane dragi poate declanșa temeri în legătură cu propria mortalitatea, continuarea vieții fără acea persoană sau responsabilitățile cu care vă confruntați acum singuri.


Simptome fizice ale procesului de doliu:


Oboseală

Greață

Imunitate scăzută

Fluctuații în greutate

Dureri

Insomnii


Ai grijă de tine tine pe măsură ce treci prin doliu. Stresul unei pierderi majore îți poate epuiza rapid resursele emoționale.


Înfruntă-ți sentimentele – poți încerca să îți suprimi durerea, dar nu o vei putea evita la nesfârșit. Încercând să eviți sentimentele dureroase nu vei face altceva decât să prelungești procesul de doliu. Orice pierdere neprocesată poate duce la complicații severe de ordin emoțional și fizic, cum ar fi anxietate, depresie, abuz de substanțe și chiar probleme de sănătate fizică.

Exprimă-ți sentimentele într-un mod tangibil și creativ – scrie despre pierderea ta într-un jurnal, scrie-i persoanei pe care ai pierdut-o o scrisoare în care să îi spui toate lucrurile pe care, poate nu ai apucat să i le spui, fă un album cu fotografiile persoanei iubite sau implica-te într-o cauză care era importantă pentru persoana respectivă, putând astfel să îi onorezi amintirea.

Anticipează momentele declanșatoare de durere excesivă – aniversările, sărbătorile și momentele comemorative au potențialul de a reactiva și chiar intensifica sentimentele dureroase. Fii pregătit pentru o recădere emoțională și nu uita că este absolut normal să se întâmple așa.

Ai grijă de sănătatea ta fizică – mintea și corpul funcționează într-o conexiune strânsă. Când ne simțim sănătoși, din puncte de vedere fizic, suntem mai capabili să facem față și din punct de vedere emoțional. Combate stresul și oboseala dormind suficient, mănâncă corect și fă exerciții fizice. Nu apela la alcool sau droguri pentru a amorți durerea sau pentru a te înveseli forțat și artificial.


Amintește-ți că procesul de doliu este unul de durată, că el nu are o perioadă de timp clasică în care ”trebuie să treacă”, înfruntă-și sentimentele, vorbește despre ele și despre pierderea pe care ai suferit-o și nu încerca să pari curajos în fața celorlalți. Ai răbdare cu tine și dacă simți că lucrurile îți scapă de sub control nu ezita să ceri ajutor de specialitate. Sunt, de asemenea, câteva semne care îți spun că este imperios necesar că cauți ajutor, acestea sunt:


· Sentimentul că viața nu mai merită trăită

· Dorința de a fi murit odată cu persoana iubită

· Autoblamarea pentru decesul persoanei sau pentru că nu ai făcut ceva să împiedici să se întâmple

· Sentiment de amorțeală și deconectare față de ceilalți care persistă mai multe săptămâni la rând

· Dificultăți în a mai avea încredere în oameni

· Incapacitatea de a efectua activitățile zilnice normale


Nu uita, ai dreptul și capacitatea de a îți reclădi și continua viața chiar si după o pierdere majoră. Oare persoana pe care ai pierdut-o si-ar fi dorit ca tu să îți trăiești viața într-o continuă suferință majoră și invalidantă sau si-ar fi dorit să trăieși in continuare frumos, celebrându-i astfel chiar și propria viață?



In memoriam Antoaneta Sorina Etveș (Mailat)






37 views

Recent Posts

See All

Salut!

Mă bucur că

ai trecut pe aici.

Dacă vrei îţi plac articolele mele şi doreşti să te abonezi la newsletter o poţi face aici:

Mulţumim că eşti alături de noi!